De jeans. Wie is geen fan? In Vakmanschap geven we u een kijkje achter de schermen bij één van onze favoriete jeansmerken Bartlett en duiken we in de geschiedenis van de jeans.
Al sinds de jaren tachtig produceert Bartlett zijn eigen producten in gerenommeerde fabrieken. Het merk heeft daardoor volledige autonomie over het productieproces en kan op die manier voortdurend producten blijven ontwikkelen. Dit betekent ook dat het mogelijk is om kleding duurzaam te produceren met de hoogste sociale én ecologische normen als leidraad.
Mede daardoor is Bartlett één van onze favoriete jeansmerken. Bartlett heeft eerlijkheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel staan. Daarnaast zijn respect voor hun medewerkers en het duurzame gebruik van middelen slechts twee van de vele kernwaarden die ons aanspreken.
Het prille begin van de jeans
Historici zijn er nog altijd niet over uit waar de jeans exact zijn oorsprong vindt. Toch zijn er een aantal punten in de geschiedenis aan te wijzen die in grove lijnen het ontstaan van de jeans, zoals we die nu kennen, schetsen.
De term jeans bestaat (in Engeland) al sinds de 17e eeuw. Destijds werden daarmee de werkkledij van de gewone man aangeduid. De katoenen stoffen voor deze kleding kwamen veelal uit Genua in Italië, waarna een verbastering van het woord Genovese heeft geleid tot het woord jeans.
Tegelijkertijd probeerde men in buurland Frankrijk een soortgelijke stof te ontwikkelen, met de Zuid-Franse stad Nîmes als productie centrum. Men trachtte een stof te maken die van hogere kwaliteit was dan de Italiaanse jeans. Het bewijs dat het de Fransen gelukt is om daarmee een groot deel van de markt te veroveren vinden we terug in het woord ‘denim’, dat afkomstig is van ‘de Nîmes’, oftewel: ‘uit Nîmes’. Tegenwoordig is het onderscheid tussen de twee stoffen verdwenen en zijn de termen jeans en denim min of meer synoniemen van elkaar geworden. Dan moeten we een sprong maken naar de Verenigde Staten van halverwege de 19e eeuw. Daar trokken, bevangen door de goudkoorts, meer en meer arbeiders naar het westen, op zoek naar goud.
In vijf stappen van katoen tot broek
Geen broek zit zoals een jeans. Maar hoe krijgt een jeans die kenmerkende stof, stevigheid en ‘stonewashed’ kleur? Bartlett geeft ons een inkijkje in hoe het merk deze broeken maakt.
1 150 bolletjes katoen
In elke jeans gaan ongeveer 150 bolletjes katoen. Die bolletjes komen van over de hele wereld vandaan. Vervolgens worden ze gewassen en gemengd. Dankzij deze blend (mix) worden de beste eigenschappen van verschillende soorten katoen gecombineerd.
2 Garens spinnen
Het katoen wordt gerekt om er garens van te spinnen. De gesponnen garens worden tot een touw gedraaid die daarna geverfd wordt in een indigo verfbad. Voor een donkerder kleur blauw moet het touw vaker door het bad.
3 Speciale weefmethode
Voor het weven van jeans wordt de methode keperbinding gehanteerd. Door één witte draad op en drie blauwe draden neer te weven, ontstaat een schuine lijn. Dit geeft het weefsel van de jeans extra stevigheid.
4 Broek in een kwartiertje
Ruim anderhalve meter aan denim wordt in patronen geknipt en vervolgens aan elkaar genaaid. In gemiddeld vijftien minuten zal een jeans twaalf productiestappen doorlopen. De jeans kan hierna eventueel al gedragen worden.
5 Finishing touch
Bartlett heeft een aantal hele grote wasmachines in hun fabriek. Hiermee worden de broeken gewassen, waarbij allerlei behandelingen mogelijk zijn om ze een andere look te geven. Vervolgens zullen er handmatig verschillende finishes worden aangebracht.